Jeg har skrevet om det før, om den hvite streken som er malt på fortauet utenfor huset i Jegersborggata. Nå er den neste visket ut, og det samme gjelder drømmen den var en del av.
Det hele startet i 1992. Da la den gang NSB fram en InterCity-plan for dobbeltspor til Halden, Lillehammer og Skien. Med tunnel til Ski og spor til Moss klare i 1999, til Larvik og Hamar i 2001. Til Lillehammer, Halden og Kristiansand (!) kan spor stå klare i 2010. En god plan, men det fantes ikke penger til prosjektet, og det hele ble lagt i en skuff.
Så i 2008 vekkes planen til live. Statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Liv Signe Navarsete står på Lysaker stasjon og erklærer at: «Vi skal bygge jernbane og ruste opp veier i et omfang nasjonen aldri har sett maken til.» Arbeidet med et forprosjekt for Vestfoldbanen og Østfoldbanen startet opp.
2010 starter med en katastrofal vinter med utallige problemer for gamle toglinjer. Nå vekkes viljen for alvor til å bruke penger på norske spor og året etter får Jernbaneverket (NSB er nå historie) i oppdrag å utrede InterCity.
I 2012 kommer jernbaneverket med sin rapport «InterCity gjør Østlandet til ett arbeidsmarked».
I februar samme år sier fungerende jernbanedirektør Gunnar Løvås til Aftenposten at et komplett InterCity-nett til Halden, Skien og Lillehammer kan stå klart i løpet av 10 år, ev. 13 år, om man ville bygge ut mer økonomisk.
Vi skriver 2014. Vi feirer at det er 10 år side vi kjøpte Casa Karen i Italia og driver det som vertshus på tredje året. Samtidig vet vi at på et eller annet tidspunkt skal vi hjem til Norge. Huset vårt i Lillesand var solgt for å finansiere ombyggingen av Casa Karen til vertshus, så det var kanskje på tide å se oss om etter passende hus å flytte hjem til. Etter litt fram og tilbake bestemte vi oss for å satse på Larvik. I første omgang var tanken bare å orientere oss. Ingen hast med å kjøpe.
Samme år blir planene for InterCity prosjektet revidert, men det rokkes ikke ved tidsplanen. I oktober sier statsråd Ketil Solvik-Olsen til Aftenposten at han gjerne vil forsere InterCity-utbyggingen.
Året etter forelsker vi oss i et hus i Jegersborggata og slår til. Fremdeles var det ikke planer om å flytte hjem. Tanken var å leie ut huset noen år.
I 2018 ble det varslet at strekningen skulle utsettes fra 2028 til 2030. Fremdeles var man optimistisk.
I 2018 kommer de først signaler om at fremdriften for InterCity prosjektet har bremset opp. Likevel utredes det videre og Bane Nord og Larvik kommune blir enig om ny plassering av Larvik Jernbanestasjon og eiendommene langs den planlagt korridoren båndlegges, inklusiv Jegersborggata 20.
Slik tenkte man seg den nye jernbanestasjonen, ikke langt fra Larvik torv. Asplan.
Casa Karen selges. Vi har meldt flytting til Norge, selv om vi skal drive Casa Karen /vertshus noen måneder i årene fremover.
Våren 2021. Corona epidemien raser for fult. Det ble en naturlig slutt for vertshusdriften på Casa Karen. Nasjonal Transportplan for perioden 2022 – 2033 legges fram. Utviklingen av InterCity bremser ytterligere opp, men lokale politikere har fremdeles tro på prosjektet. Båndleggingen av huset videreføres.
25.mars 2024 legger regjeringen fram Nasjonal Transportplan for årene 2025 -2036. Strekningen Tønsberg – Skien er nå helt ute. Riktignok skal Stortinget si sitt før sommerferien, men få om noen, tror den kommer inn igjen. Mest sannsynlighet vil båndleggingen av huset vårt opphører i løpet av sommeren og godt er det.
Så nytt dobbeltspor gjennom Larvik blir nok ikke aktuelt på en stund. Skulle den komme inn på planen fra 2037 og med en sannsynlig byggetid på 10 år vil vi være 98 år vi huset skal innløses, og da har vi nok forlatt Jegersborggata av andre grunner.
Jeg har da tænkt at skulle besøge dig også efter 2037. Så hold ud jeg kommer. 🤣🤣