YMCA i Nairobi.
Koranbrenning i Sverige, radikalisert ungdom i Afrika og opprør i Frankrike. Alt med mulig overtoner av en religiøs konflikt. Religion har i uminnelige tider vært brukt til å legitimere krig og terror, enten det er IRA som brukte kristendommen under konflikten i Irland, eller Boko Haram som bruker islam i Afrika.
Men som regel er religion noe man legger oppå en konflikt som egentlig handler om noe annet. Slik var det for IRA i Nord-Irland. I utgangspunktet var det en konflikt mellom republikanere og lojalister, der arbeidsløsheten var vesentlig større hos republikanerne enn hos de som ville holde på forbindelsen med Storbritannia. Så viste det seg at republikanerne i stor grad var katolikker, mens lojalistene var protestanter. Da tok det ikke lang tid før partene fant det strategisk å legge det religiøse skillet på toppen av konflikten. Vi husker alle den protestantiske presten Ian Paisly som motarbeidet et hvert forsøk for samarbeid med katolikker.
Jeg skrev sist om møtet med organisasjonen Akili Bomba i Nairobi under arbeidet med manusarbeidet for det tredje programmet i serien om Miriam og Sam. Her drev man med psykososialt arbeid blant radikalisert ungdom som hadde rømt fra terrororganisasjonen de hadde tilhørt. Her fikk de hjelp til å bearbeide de vonde minnene de hadde.
Men jeg besøkte også en annen gruppe som arbeidet med de repatrierte. De holdt til på YMCA (i Norge KFUM og KFUK) sitt senter i Kamukunji i Nairobi. Gruppen het Kamukunji Peace Network og var en muslimsk organisasjon ledet av Juma Salim. Her var poenget å gi ungdom som hadde vært med i en islamsk terrororganisasjon en alternativ ideologi.
Her besøker vi Kamukunji Peace Network. Legg merke til at jeg som regissør for en hel sofa for meg selv. Noen av personene har vi sladdet ansiktet til.
Juma var opptatt av at ideologi ikke kan bekjempes med kuler. Det bare styrker ideologien. Idelogi kan best bekjempes med ideologi. Han var derfor opptatt av å avsløre terroristenes falske tolkning av koranen, og erstatte den med profetens lære om fred og sameksistens.
Siste dagen under besøket traff vi en internasjonal kjent ekspert på radikalisering, Clifford Okwany. Han er en anerkjent vitenskapsmann som jevnlig besøker universiteter i Europa og foreleser om emnet. Han kunne sette alt vi hadde opplevd under besøket i en større sammenheng.
Det viste seg at han i sin ungdom, i Nairobis slum, hadde holdt til på YMCA i Kamuknji, stedet vi hadde møtt Kamukunji Peace Network.
Men det var nå ikke det underligste. På YMCA hadde han møtt et par fra KFUM i Norge som hadde støttet ham så han fikk en god utdannelse. Han snakket om dem som sine «foreldre». Da han nevnte navnene, var det et eller annet som minnet meg om noe. Men meg og navn…! Så jeg ringte Bodil. «Neimen kjære deg, det var jo mine studievenner fra lærerskolen. Husker du ikke de var med å serverte under våre 70 årsdager for fire år siden!»