På 90 tallet var de første kaffebarene på plass i Oslo, men fremdeles var den nye kaffebevegelsen bare i oppstarten. Forrige gang fortalte jeg hvordan vi kom på ideen til Morland Coffee. Her er noe av teksten i brosjyren vi laget den gang. Det viser hvordan vi tenkte og du verden så panegyrisk man var – og litt gammelmodig.
Kaffe er blitt noe mer
Rundt bord på restauranter og kaffebarer har stadig flere opplevd at en kopp kaffe ikke bare kommuniserer med mage og hode, men også hjerte.
Flertallet er fortsatt opptatt av kaffens oppkvikkende og sosiale funksjon, for slike egenskaper har den sorte drikk i rikt mon. For en ny generasjon kaffedrikkere er imidlertid kaffe blitt et nytelsesmiddel på linje med edel vin. Smak og aroma skaper opplevelser og minner man tar med seg videre.
Da blir ikke kaffe bare kaffe
Vi har dessuten fått en lang rekke kaffedrikker og velge mellom: espresso, cappuccino og cafe laite osv… Men viktigere enn utvidelsen av utvalget, er den økende bevissthet for kaffens kvalitet. Norge har lange tradisjoner som storforbruker av kaffe. Vår konsumkaffe har gjerne vært svakere brent enn lenger sør i Europa. For de edlere kaffe-slagene gir svakere brenning rikere smaksopplevelse da en rekke smaksstoffer forsvinner under for hard brenning. Det betyr at nordmenn egentlig burde ha utviklet en god evne til å skille mellom ulike kaffekvaliteter. Man har bare manglet begrepsapparatet, ord som kunne beskrive hvordan kaffen smaker. Da ble det bare: “Den var besk”, “Den var god”. Men evnen til å glede seg over god kaffe har nok vært der. Synd da at den generelle kaffekvaliteten ikke er som den var. Kravet fra store butikkjeder til stadig lavere priser kan vanskelig kombineres med verdensmarkedets generelt svingende kaffepriser. Billig og dårlig kaffe vil det imidlertid alltid være mulig å få.
De fleste industrikaffemerkene i Norge er stort sett identiske. Tar man som utgangspunkt i det store flertallets smak, kommer man fram til omtrent samme blanding. De fleste kan like den, men den savner personlighet. Tilbake blir det bare reklame og innpakning som skiller.
For den kresne kaffenyter er kvalitet en absolutt forutsetning for opplevelsen. Det er kaffens egen personlighet og det er grunnlaget for Morland Coffee.
Fra kaffebar til egen hule
Mange trender ligger under den nye kafekulturen i Norge. Det er ikke vanskelig å se linjer til andre sider ved en moderne livsstil. Man ønsker et åpnere sosialt liv, der man møtes over en kopp kaffe i det offentlige rom slik en kaffebar er.
Vi har imidlertid en sterk tradisjon knyttet til hjemmets betydning. Både som sosialt møtested og utgangspunkt for egen individuell rekreasjon og meditasjon. Slik vil det også være i overskuelig framtid. Da kommer ønske om den samme gode kaffeopplevelsen hjemme hos seg selv. Og kaffe er da svært velegnet for egeninnsats. Det er enkelt å lage en god kaffe, bare du husker en del viktige ting.
Kaffebønnen
At ikke alle jordbær smaker det samme, vet alle nord-menn. Ikke bare er smaken avhengig av sort. Også vokse-sted, klima, stell og oppbevaring er avgjørende for smaks-opplevelsen. På samme måte er det med kaffe. Det finnes flere kaffesorter hvorav Arabica er den edleste. Men også vokssted, spesielt høyden over havet er viktig for kvaliteten. Ja selv ulike deler av samme kaffeplante kan gi ulik kvalitet. Klimavariasjonene fra år til år avgjør ikke bare mengden av avling men også kvaliteten. Dessuten betyr det mye hvordan råkaffen blir behandlet og lagret.
Det er store variasjoner i kvalitet og pris på råkaffe. Store kaffemengder og mange salgsledd gir usikker kvalitets-sikring. Morland Coffee har valgt å samarbeide med Solberg & Hansen as som siden 1879 har drevet med import og brenning av kvalitetskaffe. De har opparbeidet avgjørende kunnskap til produsenter over hele verden. Det gir vår kunder den beste garanti.
Gourmetkaffe stiller høye krav til kaffebonden, men så gir det også bonden god pris. Som oftest en pris som ligger langt over markedets gjennomsnitts priser. Som kunde må du betale mer for et kvalitetsprodukt. På den andre siden kan du nyte din kopp i visshet om at din kaffeopplevelse også gir langt bedre inntekter til bonden som dyrker den.
… og slik sluttet jeg ….
Morland Coffee
Fram til 60tallet hadde de fleste norske byer egne kaffebrennerier. Det garanterte kort vei fra produsent til bruker. Nils Mørland drev grossistfirma i Arendal fra forrige århundreskifte. Kaffe var en av hans spesialiteter og han laget sine egne blandinger. Grossistfirmaet er for lengst solgt. Nå er det hans sønnesønn Lars Jørgen Mørland som har tatt opp arven med kaffe.
Morland Coffee legger vekt på at kaffeopplevelsen bygger på flere forutsetninger som må være til stede for å oppnå det gode resultat. • Fersk, nybrent og nymalt kaffe av beste kvalitet. • Riktig tilberedningsutstyr og korrekt bruk av dette. • Kunnskap om kaffen • Utvikling av evnen til å kjenne og nyte god kaffe Vi er opptatt av å hjelpe deg med det hele.
Som abonnent får du fersk, nybrent kaffe to ganger i måneden rett hjem i postkassen. Du kan endre eller si opp din faste bestilling med en måneds varsel. Gjennom våre agenter kan du også kjøpe kaffetraktere og annet utstyr.