Press "Enter" to skip to content

Kanal 24 – Fra dampradio til sosiale medier

0

På hytta i Seljord henger denne dunjakka, og den har hengt der i snart 17 år. God og varm er den. Men en stund var det ulovlig å bære den. Ble man sett med dette logomerket  kunne det utløse en betydelig bot. Dette er historien.

På begynnelsen av 2000 tallet bestemte NRK seg for å legge ned undervisningsavdelingen. Med det ble min viktigste oppdragsgiver borte.  

To nye muligheter dukket opp. Det ene var Døves Media, noe jeg kommer tilbake til, det andre var radiokanalen Kanal 24.

Etter en konsesjonsperiode på 10 år for P4, hadde myndighetene bestemt seg for å invitere nye drivere til å overta konsesjonen til P4.  Kanal 4, som de kalte seg, var eid av TV2 og en rekke aviser. Siden man mente at P4 gjentatte ganger hadde brutt konsesjonsreglene, var man innstilt på å gi den nye hoved konsesjonen til en annen og det ble Kanal 4 som fikk den. Da planene ble lansert våren 2003, ble det sagt at den nye kanalen skulle ta hele landet i bruk. Sammen med Ivar Skippervold, vi bodde begge i Lillesand på den tiden, fremmet vi ideen om å legge kanalens barne- og ungdomsavdeling til – nettopp Lillesand. Og sannelig fikk vi oppdraget. Prosjektet vårt kalte vi Bark 4 som sto for Barnekanalen 4.

Også vi hadde laget materiell med “4” tallet. Det var blant annet mange caps som vi bar5e måtte kaste.

Før oppstart av den nye kanalen ble det produsert en mengde effekter, plagg, ja til og med helikopter som ble dekorert med kanalens logo Kanal 4.

Gjennom et tvilsomt politisk spill klarte P4 og tilrane seg den andre nye konsesjonen, den som egentlig var tiltenkt en ungdomsradio. Da det var klart, startet P4 et skitten spill for å ødelegge for Kanal 4. Radiofrekvensene som skulle overføres til den nye kanalen stengte P4 av flere uker før den nye konsesjonsperioden startet. I romjulen, bare en uke før oppstart tok P4 Kanal 4 til retten og fikk medhold i at Kanal 4 lignet for mye på P4, og derfor ikke kunne brukes. I løpet av dager måtte selskapsnavn og alle logoene endres til Kanal 24.  Noe som igjen førte til at vi måtte skifte navnet til Bark 24.

Etter kort tid ble lokalene i Lillesand for lite, så vi flyttet til Kristiansand. Her fra barnekanalens redaksjon.

Det ble noen spennende år med et samarbeid med mange flotte mennesker både i Bark 24 og kanalen sentralt. Vi forsøkte oss også på web-tv i samarbeid med TV2, uten at det ble noen suksess. Noe jeg derimot er godt fornøyd med er at vi var før NRK med å lansere nyheter for barn, der våre programledere, i samarbeid med kanalens journalister, forklarte nyhetsbildet for barn. Som del av dette hadde vi også et samarbeid med Magne Raundalen som kommentert nyheter for barn. Barne- og ungdomsavdelingen i NRK skal visstnok vært ulykkelig over at det ikke var dem som først kom på iden med nyhets-sendinger for barn.

Vi var tidlig ute med WEB-TV. Kanskje for tidlig. Noen suksess ble det ikke, til tross for stor innsats av våre unge programledere.

Kanal 24 fikk aldri det store gjennomslaget, og i 2007 var eventyret over. Det samme gjaldt for Bark 24 som ble lagt ned samme år. Konsesjonen til Kanal24 ble kjøpt opp av SBS Broadcasting, og året etter ble kanalen relansert som Radio Norge.

En gammel kollega i Kanal 24 fra den tiden har fortalt om hektiske dager i forkant og oppstart 1. januar 2004. Alle logoer skulle byttes ut. Nede i Lillesand måte vi også lage nytt tøy med den den nye logoen. At jeg hadde fått en jakke inne fra Kanal 4, tenkte jeg ikke over. Mailen som en gammel kollega har sendt meg nå, kom aldri til  meg i 2003.

«… Hei. Kanal 24 jakkene har fått nye merker og Tamar tar med seg de som skal til Fredrikstad. Det er to  jakker som ikke er merket, så om noen skulle savne sin herrejakke i str. L , ta kontakt med Gunn.

 Det er noen som ikke har levert sin jakke. De må være på Oslokontoret innen mandag kl 12 . Dette er siste frist for å få ny logo.

Hilsen Gunn»

Kanskje en av de to jakkene ble levert inn. I så fall er min den eneste gjenværende med den opprinnelig Kanal 4 logoen. Samlerobjekt?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *