Press "Enter" to skip to content

Etterkrigsgenerasjonen – Opp i luften og ut på tur.

1

Gamle Fornebu (Wikipedia)

Jeg tenkte på det, da jeg for noen dager siden var på vei gjennom Gardermoen, etter en utenlandstur.  Flyplasser står virkelig for mange sterke minner i løpet av livet. Det meste  har selvsagt gått i glemmeboka, men noen…

Som da jeg i 1957 sammen med mamma og søsken returnerte etter et år i USA. Vi hadde reist med Stavangerfjord bort, men returen ble med  det islandske flyselskapet Loftleider.  Vi måtte mellomlande på New Foundland, Reykjavik og Bergen, før vi ankom Fornebu.  Jeg har skrevet om reisen også tidligere.

Det var første og eneste gang jeg var på Gamle Fornebu. Nei forresten ikke helt. Gamle Fornebu ble nemlig lenge brukt av Oslo Småflyklubb. Roald Øyen var en stor småflytentusiast, og i 1972 produserte han en serie som het Pensjonistene, med Odd Børresen og Julius Haugen i hovedrollene. Jeg var innspillingsleder, og Roald brukte gjerne småfly når vi skulle til Sørlandet for befaring.

Det nye Fornebu sto ferdig i 1964. I 1969, året etter jeg hadde flyttet hjemmefra for å studere, ga jeg pappa en tur med meg til Italia. Da handlet det om chartertur, eller pakketur som det het den gang.

Ejlif Egon Richard Søndergaard Krogager var prest i den lille landsbyen Tjærborg,  litt syd for Esbjerg på Jylland. Han likte veldig godt å reise, men den beskjedne prestelønnen ga han begrensede muligheter. Så kom han på ideen om å arrangere bussturer for reiseglade dansker, der han selv var reiseleder.

I 1951 startet han Nordisk Busstrafikk som arrangerte turer til Spania. Virksomheten vokste såpass at det danske kirkeministeriet blir urolig for prestens kommersielle sammenblanding. De blir imidlertid beroliget med at Kroager kun skulle fungere som konsulent for selskapet, noe som knapt var den hele og fulle sannhet. Virksomheten vokste og fikk etter hvert navnet Tjærborg reiser. Nå var det ikke nok med bussreiser. Etter å ha leid fly en tid, besluttet Kroager seg derfor å stifte eget flyselskap, Sterling airways.   Det hersker en viss usikkerhet over hvor navnet kom mer fra. Noen mener det er en omskriving av ingeniør Jørgen Størling som han samarbeidet med i opprettelsen av flyselskapet, andre mener det var Eilif Krogagers mors begeistring over sterling sølv og dets holdbarhet. De startet i 1962 med innkjøp av 2 propellfly fra Swiss air DC-6.  Et morsom trekk var at flyselskapets flight nummer alltid startet på NB som sto for Nordisk Busstrafikk.  Etter hvert hadde flyselskapene begynt å gå over til jetfly og i 1965 fikk Sterlig airways sitt første av i alt 34 Super Caravelle 10B, med plass til ca. 100 passasjerer.

Caravelle

Etter hvert ønsket også nordmenn å ta del i dette eventyret. Det var imidlertid en del formelle problemer siden de ikke hadde reisebyrå i Norge. Dette løste de ved å kjøpe et mindre reisebyrå i Lillesand i 1967.

To år senere var det altså at jeg spanderte en ukes tur til Gardasjøen med Tjærborg reiser og Sterlig airways fra det nye Fornebu. Min første flyreise 12 år etter at jeg hadde returnert fra familiens opphold i Amerika.  

  1. Elisabeth

    I 1966 var jeg også med Tjæreborg rejser til Gardasøen med min mor og far. Dog med bus.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *